Het Asbestattest
Het belang van het asbestattest
Met de route naar een asbestveilig Vlaanderen in 2040, wil de Vlaamse regering zo snel mogelijk al het asbest in kaart brengen. Een belangrijke schakel hierin is het asbestattest.
Bij de verkoop van een woning of gebouw van voor 2001 moet je vanaf 2022 verplicht een overzicht van de aanwezige asbesttoepassingen voorleggen via een asbestattest.
Vanaf 2032 moet iedere eigenaar verplicht over zo’n attest beschikken.
Hiervoor is een asbestinventarisatie noodzakelijk.Het bevat informatie over welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, de staat van het asbest en hoe het veilig beheerd kan worden.
Wanneer is een asbestattest verplicht?
Een asbestattest is verplicht bij een overdracht onder levenden, naar een nieuwe eigenaar, van een toegankelijke constructie die gebouwd is voor 2001.
Voor een toegankelijke constructie (gebouwd voor 2001) die kleiner is dan 20 m2 is het asbestattest niet verplicht, behalve als:
- de som van de over te dragen toegankelijke constructies 20 m2 of groter is
- de toegankelijke constructie onderdeel uitmaakt van een groter bouwkundig geheel.
Het asbestattest moet aanwezig zijn op het moment van de overdrachtsovereenkomst. Dat is meestal de compromis, maar het kan ook op een ander moment plaatsvinden.
De notaris kan steeds uitmaken per situate of een asbestattest nodig is en op welk moment dit er moet zijn.
In de toekomst
Vanaf 2032 zal voor elke toegankelijke constructie die gebouwd is voor 2001 en waarvan u eigenaar bent, een asbestattest verplicht zijn, ook als u geen plannen voor een overdracht hebt.
Wat bij verhuur?
Verhuur op zich is momenteel geen aanleiding om een asbestattest te laten opmaken. Maar als er een asbestattest beschikbaar is, dan ben je verplicht om een kopie te bezorgen aan de huurder(s).
1. CONTACTEER ONS
Om een asbestattest voor uw eigendom te bekomen kunnen wij u helpen als gecertificeerde asbestdeskundigen inventansatie (ADI).
U doet de aanvraag via een van onze kanalen en wij contacteren u meteen om het verdere verloop te bespreken.
2. ASBESTKUNDIGE INVENTARISEERT UW GEBOUW
De deskundige doet een plaatsbezoek en maakt een inventaris op. De inventarisatie voor een asbestattest is ‘niet-destructief’. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrift enkel de materialen die en risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van en destructive asbestinventans gebeurt dat wel.
Toch zijn ook voor en niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het material ashesthoudend is of niet. Voor de monstemame moet dan een stukie van het verdacht materiaal verwijderd worden.
3. ASBESTATTEST OVAM
Na een volledige invoer van de gegevens, bezorgt de asbestdeskundige u het asbestattest van de OVAM. U kunt het asbestattest vanaf dat moment ook raadplegen via de Woningpas.
De standaard geldigheidstermijn van en asbestattest is 10 jaar of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld. In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn toegekend worden. Dat is het geval wanneer er en beperking was tijdens het onderzoek, waardoor de asbestdeskundige niet het volledige inspectiegebied heeft kunnen onderzoeken.
Oktoo Services staat voor een transparante prijszetting. Wij communiceren duidelijk en eerlijk over onze prijzen zowel mbt onze asbestattesten, keuringen voor elektriciteit en onze EPC’s. Alsook over de promotie van uw vastgoed (fotografie, publicaties, …)
Oktoo Services is onder meer gecertificeerd als asbestdeskundige inventarisatie (ADI). Dit betekent dat wij bevoegd en beschikbaar zijn om asbestattesten op te stellen voor residentieel vastgoed.
Wij staan voor een vlugge, soepele en kwaliteitsvolle afhandeling van elk dossier, zodat wij jullie volledig kunnen ontzorgen.
Asbestattest
Soort Woning
Prijs (excl. btw)*
Appartement
€ 420
Gesloten bebouwing
€ 460
Halfopen bebouwing
€ 520
Open bebouwing
€ 575
*Incl. 2 staalnames. Elke extra staalafname wordt gefactureerd aan € 39,95 excl. btw, dit steeds in overeenstemming met de klant.
*Incl. verplichte bijdrage overheid: OVAM + certificate-instelling (per attest) van 50€
*Appartement <150m2, woonhuis <250m2. Voor grotere oppervlaktes, vraag offerte aan.